Titulo

Відкриття ринку вживаних авто: як це було у Польщі, Україні в приклад …..

Показовим є приклад сусідньої Польщі, яка більш ніж десять років тому теж пішла цим шляхом.
Після вступу країни до ЄС у 2004 році імпорт вживаних авто зріс протягом одного року у 23 рази, з 35 тис. автомобілів, які привезли у 2003-му, до 828 тис. наступного року. Сообщает http://startco.net.ua/

Ринок відкрився, майже кожна сім’я могла дозволити собі купити автомобіль і вільно подорожувати шляхами Європи. Так, у 2013 році польськими шляхами пересувалось більше 19 млн легкових авто, і ця цифра кожного року збільшується.

Нове чи старе авто?

У 2015 році польські громадяни купили більше як 400 тис. нових авто, а українці – трохи більше як 46 тис.

Звісно, така різниця – це наслідок скорочення українського авторинку останніх років. Минулого року український ринок нових автомобілів скоротився вдвічі порівняно з 2014-м (97 тис.) і в чотири рази у порівнянні з 2013 роком (213 тис.).

Окрім кількісної різниці, є і якісна. 

Протягом останніх років при виборі нових авто поляки надавали перевагу німецьким і японським іномаркам середнього класу – “Тойота”, “Фіат”, “Шкода”, “Фольксваген” чи “Опель”. В Україні традиційно домінували бюджетні ВАЗ, ЗАЗ, Daewoo (“Ланос”) чи “Шевроле”, передусім українського чи російського виробництва.

Як наслідок – в Україні відносно невелика кількість іномарок середнього класу.

Рік тому (у травні 2015 р.) у Києві були мої друзі з Кракова. Ось яке у них склалось враження від різноманіття автомобілів столиці: “Стільки “ланосів” на квадратний метр я ще ніколи не бачив, а лише в одному Києві більше люксових авто, ніж у цілій Польщі“.

Відритий ринок вживаних авто дозволив нашим західним сусідам купувати кількарічний автомобіль, часто середнього класу, набагато дешевше, ніж новий. Тішились усі – як поляки, які могли купити більше машин, так і німці, французи, австрійці, які легко позбувалися старих автомобілів.

Ринок для вживаних авто відкривається…

Наприкінці квітня, коли проводилася робота після першого читання, я вирішив переглянути, скільки ж коштують відносно популярні авто у Польщі та в Україні.

Для порівняння я перевірив ціни у столицях на сайтах безкоштовних оголошень одного бренду.

авто рік випуску Україна Польща
UAH USD PLN USD
Hyundai Accent 2008 25 4963* 9999 12 400 3351
Skoda Octavia 2011 325 000 12040 25 000 6757
Daewoo Lanos 1998 8 5296* 3350 3 100 838
Toyota RAV4 2005 165 415 6126 31 000 8378
Kia Ceed 2010/2011 267 291* 10500 19 900 5378
Mercedes E 2003 298 086* 11700 17 300 4676
*ціни були вказані в доларах США, джерело: olx.ua, olx.pl
Висновок простий – в середньому вживані авто в Україні удвічі дорожчі, ніж у Польщі.

Абсурдно дорогі в Україні автомобілі нижчого класу, а за вказану ціну за західним кордоном можна купити машину вищого класу. Низькі ціни на польському ринку спричинила велика конкуренція серед постачальників і велика кількість імпортованих із Західної Європи автомобілів.

З 2004 року до Польщі імпортовано майже 9,5 млн вживаних авто.

Конкуренція – це добре, і покупець має повне право обрати такий товар, який йому до вподоби. На жаль, у торгівлі автомобілями асиметрія інформації між покупцем і продавцем відіграє важливу роль, а технічний стан авто, які продаються у Польщі, є далеким від задовільного.

Ринок відкривається… але для старих авто

Варто зазначити, що у 2003 році 53% від усіх авто, які завозились до Польщі, становили автомобілі, яким менше 4 років, а після відкриття ринку – у 2004 і протягом наступних років – цей відсоток коливався між 6% та 11%.

З часом у Польщі почали домінувати авто віком від 4 до 10 років і більше.


Так, у 2014 імпортовано 7,7% авто віком до 4 років, 41,5% машин віком 4-10 років та 50,8% – понад 10 років. Така структура імпорту, з одного боку, дозволила майже кожному купити 20-річний автомобіль за копійки, а з іншого – призвела до суттєвого погіршення загального технічного стану автопарку поляків.

У 2013 році 78% усіх автомобілів на польських дорогах мали вік більше 10 років, 51% автопарку мало більше 16 років, а 30% – більше 20 років.

Швидко в Польщі з’явилися сотні СТО і автосервісів, які “воскрешали” і перепродували “як нові” пошкодженні авто, часто після аварій.

Тоді в Польщі набув популярності анекдот:

“Приїздить до механіка на підйомнику купа металобрухту з Німеччини.

– От, біда, у такому стані я ще не бачив, буде зроблено за два тижні, – реагує механік.

Після двох тижнів механік телефонує власнику:

– Пане, що це за марка? Бо як би я не ремонтував і чого б не робив, виходить автобусна зупинка!”

На сьогодні у Львові можна помітити дуже багато автомобілів з польськими номерами. Відкриття ринку для імпорту вживаних авто створить можливості для українців придбати власні “чотири колеса”, будуть побудовані нові заправки, посилиться тиск на владу для покращення дорожньої інфраструктури, будуть створені нові робочі місця на СТО, мийках чи автостанціях тощо.

Є й ризики

Питання, що залишається відкритим – технічний стан авто, які будуть завозитись в Україну.

Місцеві дороги – це не німецькі автобани і навіть не польські шляхи.

Технічно несправні автомобілі несуть в собі небезпеку не тільки для власника, який сам вирішив сісти за кермо, а й для інших учасників дорожнього руху.

Це також можна побачити на польському прикладі. Розвиток дорожньої інфраструктури в Польщі, що дозволяє швидше пересування, а головне –

чимала кількість старих автомобілів на дорогах спричинили ситуацію, коли польські дороги вважаються одними з найнебезпечніших в ЄС.

Звичайно, у кожному рішенні є свої плюси і мінуси. Україні варто використовувати досвід і вчитись на помилках інших країн.

Нові, серйозніші вимоги щодо технічного огляду та мінімального технічного стану автомобілів мають бути запроваджені не тільки для так давно омріяних нових-старих авто з Європи, а й для українських маршрутних таксі, якими пересуваються громадяни.

Такі дії сприятимуть підтриманню задовільного рівня безпеки на шляхах України.