Titulo

"Адмірал Кузнєцов" на буксирі: чому авіаносець Путіна втратив хід

У четвер, 3 листопада, в інтернеті з'явилися фотографії російського важкого авіаносного крейсера (ВАВКР) "Адмірал Кузнєцов", що прямує до берегів Сирії на буксирі.
Раніше ВАВКР "Адмірал Кузнєцов" зумовив появу шквалу насмішок у мережі у зв'язку з тим, що, проходячи через протоку Ла-Манш, моторошно димів, немов броненосець часів російсько-японської війни 1904-1905 років. Сообщает http://apostrophe.ua/

Між тим така "поведінка" авіаносця зовсім не є дивною. "Кузя", як його називають російські моряки, є надзвичайно проблемним кораблем. Якщо його дійсно взяли на буксир, це може свідчити про проблеми з головною енергетичною установкою корабля. Подібні випадки траплялися з російським авіаносцем і раніше.

По суті, ВАВКР "Адмірал Кузнєцов" є п'ятим за рахунком авіаносним крейсером радянського військово-морського флоту. Його конструкція досить унікальна. Вона об'єднує в собі наявність авіагрупи і важкого протикорабельного ракетного озброєння, що дозволяє боротися з ворожими кораблями без участі палубної авіації (озброєння "класичних" авіаносців обмежується системами ППО). Свою нинішню назву корабель отримав після низки перейменувань. Закладали його на стапелях Чорноморського суднобудівного заводу в Миколаєві в 1982 році під назвою "Рига", у 1982 році крейсер був перейменований у "Леонід Брежнєв", у 1987 році — у "Тбілісі", а 20 січня 1991 року був зарахований до складу Північного флоту вже як "Адмірал Кузнєцов".

Теоретично "Адмірал Кузнєцов" цілком міг би увійти до складу ВМС України — у кінці листопада 1991 року українська сторона заявила про свої права на цей корабель, який на той момент знаходився в районі Феодосії. Однак російські моряки викрали ВАВКР у Сєвєроморськ. Важко сказати, добре це чи погано, тому що, втративши авіаносець, Україна заодно позбулася й величезних проблем, пов'язаних з експлуатацією цього корабля.

Справа в тому, що всі 10 діючих американських авіаносців оснащені ядерною силовою установкою. ЯСУ надає авіаносцю практично необмежену дальність плавання. Між тим, за примхою радянського уряду, "Кузя" був побудований з неядерною силовою установкою. Корабель отримав котлотурбинну систему, що складається з 8 парових котлів КВГ-4 і 4 парових турбін сумарною потужністю в 200 тис. кінських сил. Кораблям дають рух 4 п'ятилопасні гвинти. Ця система не тільки обмежила дальність автономного плавання "Кузнєцова", а й через свої конструктивні недоробки неодноразово змушувала екіпаж буквально рятувати корабель.

Наприклад, у 1995 році, під час шторму, "Кузя" через відмову декількох парових котлів втратив хід і ледь не був викинутий на берег архіпелагу Нова Земля в Північному Льодовитому океані. Ситуація повторилася в 1996 році, коли біля берегів Мальти в корабля згасли всі котли і, втративши хід, авіаносець знову насилу не викинуло на берег. На щастя, команді вдалося запустити два котли. Корабель малим ходом пішов у Сєвєроморськ. До речі, місцем постійної стоянки "Кузнєцова" був не причал, а док судноремонтного заводу №35 у Мурманську. Як кажуть, щоб далеко не ходити...

Крім того, на борту "Адмірала Кузнєцова" неодноразово траплялися пожежі. Як мінімум у двох випадках не обійшлося без людських жертв. Наприклад, у 2002 році займання сталося під час ремонту на рейді Сєвєроморська. Тоді від отруєння чадним газом загинув старшина 1-ї статті Бобильов. А в 2009 році пожежа сталася під час стоянки крейсера в турецькому порту Акзас Карагач. Вона тривала близько двох годин, в результаті загинув матрос строкової служби Сичов, який задихнувся продуктами горіння.

Це далеко не повний перелік проблем та конструктивних недоліків цього корабля, які роблять некомфортним перебування на ньому команди і обмежують можливості використання палубної авіації. А два тижні тому гордість російського військово-морського флоту ВАВКР "Адмірал Кузнєцов" зумовив появу уїдливих жартів у мережі. Це сталося тому, що під час переходу через Ла-Манш, прямуючи до берегів Сирії, "Кузя" відчайдушно димів, немов броненосець часів російсько-японської війни 1904-1905 років.

Пояснюється це знову ж особливостями силової установки корабля. Згідно з проектом, максимальна швидкість авіаносця становить 29 вузлів (близько 54 км на годину), але в реальності, на швидкості 18 вузлів, котли починають працювати у форсованому режимі, що і спричинює сильне задимлення. А 3 листопада в інтернеті з'явилася фотографія, знята американським супутниковим сервісом Digital Globe. На ній "Кузя" взагалі втратив хід, і його тягне по морю буксир.

Станом на 4 листопада офіційних коментарів російської сторони з цього приводу не було. Цілком можливо, що в корабля просто закінчилося паливо, тому що раніше Іспанія і Мальта відмовилися дозаправляти корабельну групу ВМФ РФ на чолі з "Кузнєцовим". Водночас офіційний представник Міноборони Росії Ігор Конашенков ще в кінці жовтня запевнив, що російська АУГ "повністю забезпечена необхідними запасами матеріальних ресурсів для виконання завдань у далекій океанській і морській зоні в автономному режимі". Тому зовсім не виключено, що "Кузя" знову підніс екіпажу неприємний сюрприз: наприклад, робота котлів у форсованому режимі при переході через Ла-Манш могла призвести до несправностей у силовій установці авіаносця. Але в будь-якому випадку демонстрація бойових можливостей російського військово-морського флоту замість потужного пропагандистського ефекту зумовила лише появу жартів і насмішок.